Od lokalnych spotkań do międzynarodowej renomy: jak targi napędzają rozwój firmy i kreują przewagę konkurencyjną
Targi to doskonała okazja do wypromowania marki, zaprezentowania innowacyjnych produktów czy usług, ale to również niebywała szansa na obserwację konkurencji i wymianę doświadczeń. Analiza może pomóc w ukierunkowaniu strategii firmy na tle innych rynkowych graczy, określeniu trendów i poznaniu wyzwań szerszej branży. Właśnie dlatego trzeba na targach być.
Targi mogą mieć charakter lokalny, ułatwiając nawiązywanie kontaktów w miejscowymi producentami, dystrybutorami, fachowcami i klientami, a mogą mieć renomę międzynarodową, jak BUDMA. Takie duże wydarzenia przyciągają kluczowych graczy, oferując strategiczne korzyści. Obfitują również w konferencje, warsztaty i panele dyskusyjne, nie tylko dla osób stricte z branży budowlanej, ale też powiązanych z instytucjami naukowymi i rządowymi.
To świetna okazja nie tylko do poszerzenia wiedzy, ale i promocji własnych ekspertów czy nawiązania intratnych relacji, zarówno na arenie polskiej, jak i na rynkach zagranicznych. Ponadto, takie targi są szeroko relacjonowane w branżowych mediach, co stanowi dodatkowe wartościowe narzędzie budowania marki.
Wystawianie się na targach
to element strategii marketingowej
W branżach, w których kluczowa jest prezentacja produktu oraz bezpośredni kontakt z klientem, uczestnictwo w targach jest bardzo ważnym aspektem marketingu, uzupełniającym strategię długoterminową.
Targi stanowią wygodną platformę do szybkiego nawiązania relacji biznesowych - z dystrybutorami na nowe rynki zbytu, z dostawcami i podwykonawcami, a także z inwestorami, zainteresowanymi zarówno zakupem produktów, jak i finansowym wsparciem innowacyjnych projektów. Dzięki obecności na targach możemy więc w łatwy sposób powiększyć bazę kontaktów.
Osobisty kontakt z partnerami biznesowymi sprzyja umacnianiu relacji i wzmacnia pozytywną świadomość marki. Premierowe pokazy przyciągają uwagę klientów i mediów. Możliwość rozdania próbek, demonstracji produktu na żywo, porozmawiania o zaletach i funkcjonalności w rzeczywistych warunkach, istotnie podnosi szanse sprzedażowe.
Ponadto, obserwowanie, jak osoby odwiedzające stoisko reagują na konkretne elementy oferty, ułatwia określenie zarówno mocnych, jak i słabszych stron marketingu, pozwalając na ich dopracowanie.
Uczestnictwo w targach pomaga też ożywić wizerunek firmy i wyeksponować markę w mediach społecznościowych, ponieważ tak przed, jak i w trakcie dni targowych, dzieje się naprawdę dużo. Relacjonowanie przebiegu wydarzenia za pomocą zdjęć, wywiadów czy transmisji na żywo znacząco zwiększa zasięg marketingowy.
Z kolei ciekawie zaprojektowane stoisko albo oryginalna forma promocji stanowią wyróżnik na tle konkurencji, podnosząc prestiż i zwiększając zaufanie do marki, podobnie jak przyznawane przez organizatorów wyróżnienia oraz medale.
A może tylko odwiedzić targi?
Wizyta na targach w charakterze gościa jest oczywista, jeśli mówimy o osobach zainteresowanych jedynie biernym zaangażowaniem, jak indywidualni inwestorzy czy drobni wykonawcy. Oni chcą tylko dowiedzieć się, co słychać w branży, odwiedzić interesujące ich stoiska, uzyskać porady albo inspiracje. Coraz częściej jednak z takiej formy uczestnictwa korzystają również firmy, zwłaszcza te mniejsze. Dlaczego tak się dzieje?
Przygotowanie i obsługa stoiska na targach wymagają od przedsiębiorców minimum kilkutygodniowego planowania: aranżacji ekspozycji, obsługującego ją personelu, materiałów promocyjnych, a także infrastruktury okołotargowej – dojazdu, noclegu czy gastronomii. Wiele firm nie dysponuje odpowiednim budżetem.
Chcąc jednak bez długich przygotowań skupić się na badaniu rynku i nawiązywaniu kontaktów, wybierają opcję odwiedzenia targów. Pozwala to zebrać informacje o innowacjach w branży, przyjrzeć się trendom, działaniom konkurencji, porozmawiać z wystawcami, wziąć udział w spotkaniach i towarzyszących targom wydarzeniach, a przede wszystkim nawiązać kontakty, które później mogą przełożyć się na biznesowe korzyści i rozwój.
Dla początkujących takie odwiedziny są też sposobem na zapoznanie się z organizacją targów, wyglądem stoisk, podejmowanych działań promocyjnych i analizę potencjalnych korzyści, co ułatwi sprawne zaplanowanie udziału w kolejnych targowych edycjach.